| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Frau Holle Fanatieke Poster

Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 449 Woonplaats: Midden van het land
|
Geplaatst: Do 14 Aug, 2008 17:51 Onderwerp: Re: Hoe zit het nu? |
|
|
| ingres{M} schreef: |
Feit blijft wel dat er hier nog steeds geen reactie komt van Tom Vanderbiesen over hoe het nu zit met de veranderde vraagstelling.
Ik vind dat hier vertrouwen geschonden is.
Daardoor kan ik mij wel voorstellen dat mensen nu terughoudend zijn geworden met interviews te geven. |
Ik ken Tom niet, en heb geen fluit met P magazine te maken (ik ken het niet eens), maar als voormalig journalist weet ik wel dat je artikel soms aardig verkracht kan worden door de redacteur.
Ik weet dus niet of Tom in deze oprecht was en dat de redacteur er zo'n artikel van gemaakt heeft, of dat Tom achteraf dacht dat een beetje sensatie lekkerder verkoopt en het artikel zelf heeft aangepast. Ik gok op het eerste. Dat is iets waar jullie misschien aan zouden moeten denken voordat Tom gelynchd wordt  _________________ "Wie vrijheid offert aan veiligheid verdient geen van twee"
Benjamin Franklin (1706-1790) |
|
| Naar boven |
|
 |
Ingres{M} Fanatieke Poster

|
Geplaatst: Do 14 Aug, 2008 19:51 Onderwerp: |
|
|
@ Frau Holle.
Het gaat er niet om om Tom te lynchen (alleen het idee al), maar om uit te vinden hoe het komt dat de vraagstelling is gewijzigd; dus wat jij dan (terecht) als "artikelverkrachting" bestempeld.
Kijk, er worden hier met enige regelmaat via dit forum door journalisten medewerking gevraagd voor artikelen omtrent polyamory.
Die krijgen ze dan, in dit geval Tom dus en dan verschijnt er een artikel in een blad met de "vraagstellingsverkrachting".
Dan mag je toch wel om opheldering vragen?
Dit is zeer zeker geen reclame voor de schrijvende pers.
En de lezers van het artikel zijn niet op de hoogte van de wijze waarop het artikel tot stand is gekomen.
Die worden ook in het ootje genomen net als de geinterviewden, zonder het te weten.
Dit is geen integere manier van doen.
Dit is nu eens voer voor onderzoeksjournalistiek, tenminste als die nog te vertrouwen zijn....
Dus blijf ik bij het verzoek aan Tom om uitleg te geven. _________________ Happyness to all beings, it's a..... |
|
| Naar boven |
|
 |
Frau Holle Fanatieke Poster

Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 449 Woonplaats: Midden van het land
|
Geplaatst: Do 14 Aug, 2008 21:01 Onderwerp: |
|
|
| Dan mag je toch wel om opheldering vragen? |
Uiteraard! En het siert Tom niet dat hij er niet op reageert.
Ik wou alleen duidelijk maken dat journalisten (vooral freelancers) lang niet altijd invloed hebben op hoe het uiteindelijke artikel gepubliceerd wordt.
| Quote: |
| Dit is zeer zeker geen reclame voor de schrijvende pers. |
Dat ben ik volledig met je eens.
| Quote: |
En de lezers van het artikel zijn niet op de hoogte van de wijze waarop het artikel tot stand is gekomen.
Die worden ook in het ootje genomen net als de geinterviewden, zonder het te weten.
Dit is geen integere manier van doen. |
Dat klopt. En weet je, die lezers vragen er zelf om. Je zag het als eerste gebeuren met de commerciele zenders, daar ging de diepgang al vlot uit. Want, het publiek haakte af. Dan maar sensatie, dat verkoopt namelijk wel. En als je het publiek weet te binden, dán zit je geramd met je reclameinkomsten. In een decennium tijd is de aandachtsspanne van de gemiddelde mens met zo'n 70% gedaald! Bovendien wordt men alleen nog maar geprikkeld door sensationeel nieuws.
Wil je dit oplossen?
Dan moet je de maatschappij veranderen. En ik ben bang dat dat niet gaat lukken.
Er is een reden dat ik afgehaakt ben, en dit is de voornaamste reden. Ik was overigens geen freelancer, ik was een van de vaste journalisten. _________________ "Wie vrijheid offert aan veiligheid verdient geen van twee"
Benjamin Franklin (1706-1790) |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Do 14 Aug, 2008 21:29 Onderwerp: |
|
|
Dan zijn wij het daar wel over eens, dunkt mij.
Groet, Ingres _________________ Happyness to all beings, it's a..... |
|
| Naar boven |
|
 |
Freda Aktieve Poster
|
Geplaatst: Do 14 Aug, 2008 22:14 Onderwerp: |
|
|
Eh, ik moet eerlijk bekennen dat ik dit topic een beetje vergeten was. Inmiddels heeft Tom geantwoord, maar helaas was de mail door mijn internetprovider tegengehouden maar Jeroen had een cc gekregen en die aan mij doorgestuurd.
Het veranderen van de vraagstelling is inderdaad niet van de hand van Tom geweest. Evenals de titel van het artikel.
Inmidddels hebben mijn man en ik besloten geen medewerking meer te geven aan de media omdat het ons toch een aantal keren tegen gevallen is. Soms door onze eigen verwachting, maar meer nog omdat je weinig invloed kunt uitoefenen op hoe je informatie uiteindelijk neergezet wordt.
We hebben ervan geleerd, en voor ons is het klaar. |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Vr 15 Aug, 2008 1:21 Onderwerp: |
|
|
Frau Holle's vraagstelling tot oplossing van dit probleem heeft mij tot het volgende gebracht:
Namelijk het geven van autorisatie tot publicatie van het authentiek artikel in drievoud met ondertekening.
Eén voor de geinterviewden, één voor de journalist en één voor de verantwoordelijke eindredactie van het blad.
Te ondertekenen door alle partijen.
Plus kopij van het originele artikel.
@ A.L.F.
Toch zou ik aanbevelen jullie ervaringen ter kennisgeving aan te bieden aan de raad voor journalistiek.
Frua Holle signaleerde al dat er veel mis is.
Dat klopt.
Ene minister Donner presteerde het om de handelingen/notulen/transcriptie van de Tweede Kamer te laten wijzigen over een uitspraak van hem.
Geen wonder dat de burgers......vult U maar in. _________________ Happyness to all beings, it's a..... |
|
| Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Ma 22 Sep, 2008 15:28 Onderwerp: |
|
|
Frau Holle's vraagstelling tot oplossing van dit probleem heeft mij tot het volgende gebracht:
Namelijk het geven van autorisatie tot publicatie van het authentiek artikel in drievoud met ondertekening.
Eén voor de geinterviewden, één voor de journalist en één voor de verantwoordelijke eindredactie van het blad.
Te ondertekenen door alle partijen.
Plus kopij van het originele artikel.
@ A.L.F.
Toch zou ik aanbevelen jullie ervaringen ter kennisgeving aan te bieden aan de raad voor journalistiek.
Frua Holle signaleerde al dat er veel mis is.
Dat klopt.
Ene minister Donner presteerde het om de handelingen/notulen/transcriptie van de Tweede Kamer te laten wijzigen over een uitspraak van hem.
Geen wonder dat de burgers......vult U maar in. |
@ Wilbert: Service _________________ Happyness to all beings, it's a..... |
|
| Naar boven |
|
 |
|